Kematian Raja Saudi Pertanda Kemunculan Imam Mahdi?

Kematian Raja Saudi Pertanda Kemunculan Imam Mahdi?

posted in: Berita | 0

Berita tentang Kematian Raja Saudi yang wafat pada hari jumat (23/1/2015) dini hari telah menyebar ke penjuru Dunia. Raja Abdullah bin Adbul Aziz adalah Raja Arab Saudi berumur 90 tahun yang telah menjadai raja sejak tahun 2005, namun raja Abdullah secara de facto sudah menjadi pemimpin Saudi mewakili Fahd yang menderita stroke sejak tahun 1995. Kematian Raja Saudi pertanda kemunculan Imam Mahdi pun mulai banyak terdengar di artikel dan berita-berita mancanegara. Peristiwa ini telah dikabarkan dalam riwayat berikut : “Akan diperintah tanah Hijaz (Saudi) oleh seorang lelaki bernama hewan, jika kamu melihatnya dari jauh, kamu mengira matanya kuyu, jika kamu dekatinya kamu tidak lihat ada sebarang masalah pada matanya. Dia kelak akan digantikan oleh saudaranya bernama Abdullah. Celakalah sesiapa yang menjadi pengikutnya! – diulanginya 3 kali – Berikan khabar gembira kepadaku tentang kematiannya, dan aku akan memberi tahu kamu khabar gembira tentang munculnya hujjah (Imam Mahdi).”

king abdullah

Menurut riwayat tersebut, sebelum Raja Abdullah naik tahta yang menjadi Raja adalah saudaranya yang bernama Raja Fahd. makna nama Fahd adalah nama seekor hewan yaitu harimau kumbang, seperti pada sumber berikut  http://babynamesworld.parentsconnect.com/meaning_of_Fahad.html . Raja Abdullah hari ini telah wafat dan Raja Salman bin Abdul Aziz yang menggantikannya. Salman merupakan adik dari Raja Abdullah yang umurnya lebih muda 12 tahun. Raja Salman merupakan anak ke 8 dari garis keturunan Raja Abdulaziz. Setelah Raja Salman meninggal maka pengganti berikutnya adalah Pangeran Muqri bin Abdulaziz yang telah ditentukan oleh pihak kerajaan Arab Saudi mulai hari ini.

Negara Arab Saudi terkenal dengan “Piagam Abdul Aziz” yang tertulis, “selama anak-anak saya masih hidup, kekuasaan tidak akan berpindah kepada cucu-cucu saya”, bahaya perselisihan akan bakal terjadi tentang siapa yang akan mewarisi tahta sekiranya anak anak Abdul Azis sudah meninggal dunia. Misteri masa depan monarki Saudi kelak adalah, siapa nanti pengganti Pangeran Muqri.Mungkinkah selepas ini, tahta Arab Saudi bakal diwarisi oleh cucu Ibn Saud. Masalahnya sekarang siapakah di antara cucu-cucu Ibn Saud itu yang berkelayakan untuk  mengambil alih tahta pemerintahan. Sudah pasti kesemua anak Raja-Raja yang pernah memerintah akan menuntut haknya.

Mungkinkah apa yang sedang dan akan berlaku di Arab Saudi kini adalah “permulaan akhir zaman” yang mana bakal menyaksikan kemunculan Imam Mahdi sebagaimana hadis di bawah;

Ummu Salamah RA melaporkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:

“Manusia akan alami banyak perselisihan setelah kewafatan seorang Khalifah. Seorang lelaki dari Madinah akan melarikan dirinya ke Mekah. Beberapa orang Mekah akan memaksa beliau agar menerima bai’ah (taat setia) mereka kepada beliau di antara Rukun dan al-Maqam. Satu pasukan tentara dari Sham akan dikirim menentang beliau dan mereka akan ditelan bumi di Baida’ (padang pasir di antara Mekah dan Madinah). Apabila diketahui manusia, mereka datang berbondong dari Sham dan Iraq untuk membai’ah beliau. Kemudian muncul pula seorang dari Kaum Quraish yang ibunya dari suku Kalb, menentang beliau dan akan dibunuh; peperangan tersebut dinamakan Perang Kalb. Mereka yang tidak menyaksikan ghanimah peperangan itu adalah kerugian . Al-Mahdi akan membahagi-bahagikannya dan memerintah mengikut Sunnah Baginda SAW. Kemudian beliau wafat dan Kaum Muslimin akan mensholatkan  beliau.”;- [ Riwayat Abu Daud, Kitab Al-Mahdi].

Wallahualam.

Sumber eramuslim

Share Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on TumblrShare on Google+Email this to someone

Leave a Reply